RADIO4

Hvorfor det nogle gange er helt rigtigt at gøre det forkerte

CORPORATE VISUAL IDENTITY FOR RADIO4

Hvordan får man et intetsigende navn til at sige noget?

Da de regionale dagblade vandt sendetilladelsen til FM4-kanalen, fik vi til opgave at udvikle CVI for hele Danmarks nye taleradio. Man besluttede at gå med det umiddelbart oplagte og knap så bemærkelsesværdige navn Radio4 – så dét, der skulle skabe opmærksomheden og særkendet for den nye radio, var det visuelle udtryk.

I en vildskab af hektiske ansøgningsrunder, folketingsvalg og regeringsskift blev logoet til Radio4 født. Men hvordan laver man udtrykket til noget, man ikke helt ved, hvordan ender?

Man ganger alfabetet med 4-tabellen.
Man kaster et bogstav op, og ned kommer et tal.
Man sætter det krøllede i stævne med det almindelige.

Og så får man det her resultat:

Ja ja, vi bruger skam også matematiske formler i den kreative afdeling …

Når en lille detalje bliver en stor idé

Ved første øjekast står der umiddelbart bare ’Radio’. Men hov? En lille afvigelse får dig til at kigge en ekstra gang. Du aktiveres og engageres gennem en ”when you see it-effekt” i form af ’A’ og ‘4’, som diskret er blevet forenet. Radio4 bliver på den måde i sin logoform symbolet for en absolut radio. Detaljen gør samtidig, at navnetrækket fremstår visuelt på trods af, at det er ren tekst. OG: Så er det netop synsbedraget, der får dig til at bemærke logoet – og dermed løser det opgaven: At gøre dig opmærksom på, at der er noget, der hedder Radio4. Og det er netop derfor, at det her er helt rigtigt at skrive forkert.

Typografi

Typografien skulle være meget læsevenlig og tydelig – i særdeleshed, når vi udfordrer modtageren lidt med legen med A’et. Med sine blokkede versaler men bløde kanter imødekommer fonten Rubik både ønsket om læsevenlighed – og venlighed i sig selv. Og ganske som en Rubiks-terning, gemmer logoet også på en gåde, som beskueren kan opdage og afkode.

Logo i brug

Kombination af A og 4 bruges også som grafisk form i Radio4s identitet: En underspillet taleboble, der signalerer dialog – og skaber dialog mellem logo og indhold. Samtidig manifesteres brugen af 4-tallet i stedet for A også indimellem uden for logoet, fx i overskrifter.

Farvevalg

Den intense, næsten violette, blå farve differentierer Radio4 fra mange andre radioer og medier. Det er en universel og tillidsvækkende farve med dybde og karakter. Nøjagtig sådan som Radio4 ønsker at være.

Et visuelt bevis på, at man vil gøre tingene anderledes

Det er ikke bare bogstavleg, der ligger bag udformning af logoet. Der er også en dybere forståelse; nemlig at vise Radio4 som et medie, der i sin kerne vil tilgå tingene fra et nyt perspektiv. En mere inkluderende vinkel, der giver plads til en bred vifte af indhold og visuelle udtryk. Det endelige resultat er et simpelt og tidløst logo med underspillet særpræg, der præsenterer sig selvsikkert, skalerbart og øjeblikkeligt genkendeligt. Opsigtsvækkende.

Den nye visuelle identitet blev rullet ud på en række platforme landet over i form af en stor lanceringskampagne i forbindelse med launchen af hele Danmarks nye taleradio.

Kan STEPs publisher-netværk out-performe markedet?

Få svaret her